Consultaties Gezondheid

Diëtiste Ine Bosmans


Gezondheid

Ik werk met een gewichtsneutrale aanpak en wil jou helpen om aan de slag te gaan met intuïtief eten.


Dit wilt zeggen dat je bij mij

- niet op de weegschaal hoeft te gaan staan (bye bye stressmoment!)

- geen eetdagboekjes/apps hoeft in te vullen of punten moet tellen (bye bye groene pen om boekjes te “verbeteren”!)

- je jezelf niet hoeft te verantwoorden rond je voedingskeuzes (bye bye schuldgevoel!)

Wat wilt dit dan wel zeggen voor de begeleiding?

Ik ga met je aan de slag om een duidelijk, concreet doel te stellen en je kennis te laten maken met de 10 principes van intuïtief eten. Op die manier leer je je saboteurs en je bondgenoten kennen en val je niet meer in de val van het zoveelste dieet.


Want… wist je dat 95% van de mensen die starten met een dieet, binnen de 2 jaar weer gestopt zijn? En dat 67% van deze mensen alweer meer is bijgekomen dan ze zijn afgevallen? En diëten zorgt er dan ook nog eens voor dat je metabolisme op lange termijn vertraagt, met als gevolg dat je het jezelf alleen maar moeilijker maakt. Waarom nog diëten dus?


Inderdaad, dat was ook mijn idee! Stoppen met diëten, maar niet stoppen met werken aan je gezondheid! Je hebt immers maar 1 gezondheid, daar moet je het de rest van je leven mee doen. En stoppen met diëten wilt niet zeggen dat er niet gewerkt kan worden aan je gezondheid, integendeel! Je zal zelf merken, vanaf het moment dat je de focus van je gewicht kan af halen (want gewicht ≠ gezondheid), zal je veel meer rust in je hoofd ervaren.


We gaan dan samen aan de slag met de volgende principes:

  1. Zeg vaarwel aan de dieetmentaliteit: vroegere diëten hebben je (heel waarschijnlijk) nog nooit langdurig kunnen helpen, waarom zou je het dan niet eens op een andere manier proberen? Zonder dieet, zonder weegschaal en zonder regeltjes.

  2. Luister naar je hongergevoel: je lichaam werkt enorm hard om ervoor te zorgen dat jij alles kan doen wat je wilt. Voorzie het dus ook van voldoende brandstof om dat te kunnen blijven doen. Honger lijden hoort hier absoluut niet in thuis.

  3. Sluit vrede met eten: geef jezelf onvoorwaardelijke toestemming om te eten. Hoe meer regels jij jezelf oplegt, hoe makkelijker je kan falen. En hoe makkelijker je kan falen, hoe sneller je een “foert”-gevoel krijgt en het gevoel hebt dat alles om zeep is.

  4. Daag de dieetpolitie uit: de dieetpolitie is een stemmetje in je hoofd dat je enkel laat zien wat de slechte kanten van voeding zijn en dat je enorm veel dieetregels oplegt. Het zorgt er dus voor dat je je heel snel schuldig voelt als je een regeltje niet gevolgd hebt. Het is echter niet allemaal zo zwart-wit en je hoeft je dus nergens schuldig over te voelen.

  5. Leer je verzadiging aanvoelen: we hebben (bijna) allemaal geleerd dat we ons bordje moesten leegeten. Op dat moment zijn wij het een beetje verloren om te luisteren naar en te vertrouwen op ons eigen verzadigingsgevoel.

  6. Geniet van je eten: eten om je lichaam te voeden is enorm belangrijk maar we mogen ook niet vergeten dat eten ook plezierig en lekker mag zijn! Het is dus belangrijk dat je niet alleen fysiek voldaan bent maar dat je ook mentaal voldoening haalt uit je voeding. En dat wilt absoluut zeggen dat het kan om te genieten van minder voedzame voeding!

  7. Leer nieuwe manieren om om te gaan met je gevoelens, zonder emo-eten: je gevoelens weg-eten is geen duurzame oplossing. Je zal eerder in een vicieuze cirkel terecht komen waarbij je je nog schuldiger/slechter gaan voelen en nog meer gaat eten.

  8. Respecteer je lichaam: je hoeft nog niet te houden van je lichaam maar het respecteren is wel heel belangrijk. Als je je lichaam respecteert, kan je ermee aan de slag en kan je de gezondste versie van jezelf worden.

  9. Ga bewegen op een manier die goed aanvoelt voor jou: je hoeft niet intensief te gaan sporten of naar de fitness te gaan. Beweging is helemaal niet bedoeld als compensatie voor eten. Beweging is belangrijk om, opnieuw, je lichaam te ondersteunen en te sturen naar je gezondste zelf. Maar enkel en alleen op een manier die voor jou aanvaardbaar is.

  10. Respecteer je lichaam door te kiezen voor de juiste voeding: intuïtief eten wilt niet zeggen dat je de hele dag door alles zomaar in je mond steekt. Intuïtief eten wilt net zeggen dat je kiest voor een voeding waar jij je mentaal en fysiek goed bij voelt. Een gezonde en ook lekkere voeding, die voldoet aan al jouw behoeften. et Het gaat hier absoluut niet over perfect eten, of eten volgens al de regeltjes. Het gaat wel om een voeding te vinden die voor jou goed aanvoelt!

 

Dit doen we met heel wat gesprekken, gesprekken waarin jij kan aangeven hoe je je voelt, welke successen je geboekt hebt en waar je mee worstelt, maar ook gesprekken waarin je weer nieuwe inzichten krijgt. Ik vind het heel belangrijk om die inzichten ook thuis te laten groeien, vandaar dat je heel regelmatig wat denkwerk mee krijgt, om het thuis nog wat verder te laten rijpen.

 

1e consult: 60 minuten - € 50,00

Volgende consulten: 30 minuten - € 23,00



Ik ben erkend als diëtiste door het RIZIV. Dit betekent concreet voor u dat u kan genieten van een terugbetaling door uw ziekenfonds. Om de juiste voorwaarden van deze terugbetaling te kennen, kijkt u best even op de website van uw ziekenfonds.


Verder betekent dit ook dat er een tussenkomst is voor patiënten met een voortraject diabetes type 2, zorgtraject diabetes en zorgtraject nierinsufficiëntie, die op voorschrift van hun arts langskomen. Sinds april 2020 is er voor kinderen die langskomen op voorschrift van de huisarts of pediater ook een extra terugbetaling voorzien.


Consultaties in het kader van:

* voortraject diabetes type 2 (2 consultaties per jaar)

* zorgtraject diabetes (2 consultaties per jaar)

* zorgtraject nierinsufficiëntie (2-4 consultaties per jaar, afhankelijk van GFR)

* kinderconsultaties op voorschrift van de huisarts



Welkom op de website van diëtiste Ine Bosmans.


Diëtiste Ine Bosmans - +32 498 23 32 71 - dietiste.inebosmans@gmail.com - RIZIV 5-61668-59-601

 

Kinrooi - Kaulille - Beringen - Sint-Truiden - Hasselt